I en jämförelse med 13 tillverkare fick kinesiska BYD, japanska Mitsubishi och sydkoreanska Hyundai de lägsta poängen. Bäst presterade tyska Mercedes-Benz. Amnesty International meddelar att det finns brister i de stora elbilstillverkarnas respekt för mänskliga rättigheter.
I Amnestys jämförelse med 13 tillverkare fick kinesiska BYD, japanska Mitsubishi och sydkoreanska Hyundai de lägsta poängen. Bäst presterade tyska Mercedes-Benz, men det avslöjades brister i alla de granskade företagens verksamhet. Den högsta möjliga poängen i bedömningen var 90, men den högsta poängen var 51 för Mercedes-Benz. BYD hamnade sist i rankingen med 11 poäng. Mitsubishi var lite bättre med 13 poäng, och Hyundai fick 21 poäng. Ägaren till Volvo, Geely Auto, fick 22 poäng, Nissan 22, Renault 27, General Motors 32, Ford 41, BMW 41, Stellantis 42 och Tesla 49.
Amnesty granskade företagens offentliga rapporter, arbetsprinciper och dokument. Företagen bedömdes bland annat utifrån sitt engagemang för mänskliga rättigheter, processen för identifiering av risker, kartläggningen av leverantörskedjor, rapportering och åtgärder för att rätta till brister. Amnesty påpekar att gruvorna som producerar batterimineraler expanderar snabbt. Detta medför mänskliga rättighetsrisker som tvångsförflyttningar, miljöföroreningar och hälsoproblem.
”Våra rapportresultat var överlag en enorm besvikelse. Mänskliga rättighetskränkningarna kopplade till brytning av mineraler är oroande och utbredda, och åtgärderna inom branschen för att hantera detta är helt otillräckliga. Den ökande efterfrågan på batterimineraler skapar enorma påfrestningar för lokala samhällen som drabbas av gruvverksamheten”, säger Amnestys generalsekreterare Agnes Callamard i ett pressmeddelande.
Enligt Amnesty måste företagen ha en omfattande process som omfattar hela leverantörskedjan för att identifiera och förebygga mänskliga rättighetskränkningar samt ingripa i dem för att uppfylla sina åtaganden.
Organisationen påpekar att eftersom rapporten bygger på företagens offentligt tillgängliga information och dokument täcker den inte nödvändigtvis alla företagens åtgärder.