Vikten av föräldrars roll i att barn får positiva upplevelser av vatten redan innan skolåldern är enorm. Föräldrar har en viktig roll i utvecklingen av barns simkunnighet. Endast ungefär hälften av sjätteklassarna är simkunniga. Tero Savolainen, utbildningsplanerare för Finlands Simundervisnings- och Livräddningssällskap, påminner föräldrarna om deras viktiga roll i att utveckla barns simkunnighet. ”Färdigheterna att röra sig på vatten är medborgarfärdigheter i Finland. Sim- och vattensäkerhetskunskaper är överlevnadskunskaper som ger möjligheter att främja välbefinnande och hälsosamma levnadsvanor”, säger Savolainen i ett pressmeddelande. Andelen simkunniga barn har enligt den senaste undersökningen sjunkit betydligt jämfört med tidigare. Savolainen beklagar att andelen simkunniga barn har minskat enligt den senaste undersökningen. Enligt en studie utförd av Finlands Simundervisnings- och Livräddningssällskap, Jyväskylä universitet och Undervisningsstyrelsen har andelen simkunniga sjätteklassare sjunkit till 55 procent. ”Minskningen av antalet simkunniga jämfört med tidigare studier är oroande stor. Vi måste alla reagera på detta och säkerställa barns simkunnighet i tid”, säger Savolainen.
Savolainen understryker att föräldrarnas roll är stor när det gäller att barn får positiva upplevelser av vatten redan innan skolåldern. ”Besök simstränder, simhallar och spa med barnen och delta i gemensamma vattenlekar. Redan tidiga lekfulla upplevelser i vattnet banar väg för barnets inlärning av simkunnighet när de når skolåldern.” År 2023 ordnade 243 kommuner, 128 simföreningar och över 30 andra föreningar eller privata aktörer fritids simskolor i Finland. Trots de många möjligheterna kommer inte alla intresserade till simskolan på sin fritid, säger Savolainen. ”Detta är en stor utmaning. Det råder framför allt brist på simbassänger och kompetenta simlärare.” Savolainen framhåller begreppet vattenkompetens. Det omfattar inte bara simteknik utan också förmågan att säkert gå i vattnet, simma med kläder eller flytväst samt förmågan att bedöma sina egna färdigheter i förhållande till lokala förhållanden, vattentemperaturen eller dess djup och simsträckans längd. Utbildningsplaneraren Savolainen uttrycker en önskan till föräldrar, mor- och farföräldrar, gudföräldrar och andra vuxna. Önskan handlar om att i naturliga vatten varierar vattentemperaturen, grumligheten, vinden och andra förhållanden. ”Färdigheter för att klara sig på vatten och vattenkompetens lär man sig bäst i autentiska förhållanden. Sommaren är en perfekt tid för att lära sig dessa färdigheter – tillbringa tid med era barn på simstränder och vänj er vid naturliga vatten.”