Intian laivasto aloittaa matkan saadakseen ydinvoimalla toimivia hyökkäyssukellusveneitä (SSN) arsenaaliinsa. Saatuaan alustavan hyväksynnän Intian hallitukselta vuonna 2015 laivasto tulee nyt lähestymään hallitusta rakentaakseen kaksi ydinvoimalla toimivaa perinteisesti aseistettua sukellusvenettä.
Venäjän Akula-luokan ydinvoimalla toimivan sukellusveneen vuokrasopimuksen päättyessä vuonna 2021 ja Ukrainan sota viivästyttäessä toisen saman luokan sukellusveneen vuokrausta, Intian laivasto jäi ilman SSN:ää laivastossaan. Nyt laivasto tulee hakemaan hallituksen välttämättömyyden hyväksyntää, ensimmäinen askel ’Projekti Deltaan’.
Kiinan sukellusvenelaivueeseen kuuluu yli 70 sukellusvenettä, mukaan lukien seitsemän ydinballistista ohjussukellusvenettä (SSBN), 12 ydinhyökkäyssukellusvenettä (SSN) ja yli 50 dieselkäyttöistä hyökkäyssukellusvenettä (SSK). Toisin kuin Intian pääosin 1980-luvulla hankittu perinteinen sukellusvenesukellusvenelaivue, joka on vanhentumassa.
Ydinvoimalla toimivat sukellusveneet ovat niin kriittisiä Intian laivastolle vastataakseen PLAN:n kasvavaan voimaan, että entisen on raportoitu hylänneen 65 000 tonnin kotimaisen lentotukialuksen rakennushankkeen (IAC-2) SSN-hankkeen hyväksi.
Loppujen lopuksi SSN:ät ovat vedenalaisia taisteluhävittäjiä.
Intian laivaston asiantuntijat arvostavat ensimmäistä askelta, mutta väittävät, että laivasto tarvitsee vähintään kuusi ydinvoimalla toimivaa hyökkäyssukellusvenettä.
Pakistan tutkii ydinhyökkäyssukellusvenettä toiseen iskuvalmiuteen; Intian laivaston vedenalainen laskenta on muuttumassa
”Olemme jo liian myöhässä hankkiessamme SSN:ää, ja meidän on hankittava vähintään kuusi, jos haluamme heikentää tulevaisuuden PLAN:n voimanprojektiota Intian valtamerellä. Ne ovat kalliita alustoja ja siksi niitä ehkä pitää rakentaa vaiheittain, mutta sitoutuminen kuuden rakentamiseen on tärkeää”, kertoi Commodore Anil Jai Singh (eläkkeellä oleva), entinen intialainen laivaston sukellusveneupseeri, EurAsian Timesille.
SSN:ät ovat pelinmuuttajia. Ne ovat voimakkaita alustoja, joilla on huomaamattomuus ja rajaton kestävyys. Ne voivat pysyä veden alla loputtomiin ja toimia kaukana satamasta pitkiä aikoja ja korkeilla nopeuksilla. Ne voivat liikkua osana lentotukiryhmää. Varustettuina pitkän kantaman ohjuksilla, ne voivat muuttaa meritaistelun muotoa.
SSN:llä on suurempi kantama, kestävyys ja nopeus kuin hitaalla ja lyhyijalkaisella dieselkäyttöisellä sukellusveneellä. Se voi pysyä upoksissa kuukausia verrattuna tuntien tai päivien kestoon dieselmoottorilla varustetuille perinteisille veneille, jopa niille, joissa on ilman riippumatonta propulsiota (AIP).
Sukeltaessaan syviin vesiin SSN ei ole vain vaikea havaita, vaan sillä on myös (toisin kuin dieselveneellä) tarpeeksi nopeutta ohittaa tai paeta useimmat muut sukellusveneet tai sotalaivat tarvittaessa. SSN:n klassiset roolit ovat lentotukiryhmien suojaaminen ja vihollisen SSBN:ien metsästäminen, mutta se on myös ihanteellinen alusta merenkulun vastaisille, maahyökkäys- ja valvontaroolille.
Jos hallituksen hyväksyntä kotimaisille SSN:lle tulee huomenna, kestää vielä 10-15 vuotta ennen kuin ensimmäisestä erästä tulee taistelukelpoinen. Joten realistisesti ajatellen ensimmäinen kotimainen SSN tulee Intian laivastoon vuoteen 2040 mennessä.
Siitä on käynnissä keskustelu siitä, mikä alusta on parempi – SSN vai lentotukialus. Commodore Singh näkee kaksi alustyyppiä täydentävinä toisilleen.
INS Vishal: 9 syytä, miksi Intian kolmas lentotukialus on ehdottomasti rakennettava vastatakseen Kiinaa, suojellakseen IOR:ia
”AUKUS-sukellusveneet Intian valtameren lähestymisalueilla ja SSN:t Intian valtamerellä, kiinalaiset CBG:t (lentotukiryhmät) voisivat kohdata vaikeuksia. Mutta voisimme rakentaa niitä vaiheittain. Vertaaminen lentotukialuksia SSN:ään ei ole sopiva vertailu, koska kumpikin on tehokas sota-alusta omalla tavallaan. Itse asiassa, suuren vesilaivaston kannalta, lentotukialukset ja SSN:t täydentävät toisiaan”, hän lisää.
Yhdysvallat ja Iso-Britannia aikovat kaksinkertaistaa SSN-laivastonsa seuraavan kahden vuosikymmenen aikana ja auttaa Australiaa vahvistamaan hyökkäyssukellusvenevoimaansa vastatakseen Kiinan nousevaan vaikutukseen Indo-Tyynellämerellä. AUKUS:n tavoitteena on hyödyntää Kiinan laivaston kriittistä haavoittuvuutta – sen heikkoja vedenalaisen torjunnan kykyjä.
Länsirannikolla nähtiin kahdeksan sukellusveneen toimivan yhdessä äskettäin päättyneessä harjoituksessa Arabiemerellä, mikä osoitti heidän korkean valmiuden tasonsa.
Ydinsharkit – kallis ehdotus tai turvallisuuden välttämättömyys
SSN:t ovat ”kallis” ehdotus. Intian laivasto on saanut arvokasta kokemusta ylläpitäen ja käyttäen ydinvoimalla toimivia sukellusveneitä vuokraamalla venäläistä Akula-luokan sukellusvenettä.
On ilmeistä, miten Intia sijoitti ainoan venäläisen Akula-luokan sukellusveneensä, joka uudelleennimetään INS Chakraksi, Intian itäpuolelle Intian valtamerelle yhden monista rajakonflikteista Kiinan kanssa viime vuosikymmenen aikana.
Raporttien mukaan INS Chakra lipui ulos Vishakhapatnamin satamasta Intian itäisellä rannikolla ja katosi yli kuukaudeksi sukeltamalla Bengalilahteen.
Hänen siirtonsa itään oli hyvin pidetty salaisuus. Se osoitti Intian kyvyn suorittaa merellisiä iskuja vastauksena maahyökkäyksiin.
Intia on suunnitellut ja kehittänyt ydinvoimalla toimivia ballistisia hyökkäyssukellusveneitä (SSBN) – INS Arihant ja INS Arighat, venäläisten avustuksella. Tämä on antanut heille asiantuntemuksen ydinreaktorin pienentämisestä sopimaan sukellusveneeseen. Arihantia käyttää 83 MW reaktori, jonka valmisti BARC.
CIA:n vedenalainen ryöstö: Kuinka Yhdysvallat palautti venäläisen sukellusveneen Tyyneltämereltä aivan Moskovan nenän alla
Intialla on tällä hetkellä kaksi ydinvoimalla toimivaa ballistista ohjussukellusvenettä (SSBN). Instrumenttina Intian ydinpelotteessa niitä ei voida käyttää taktisiin tehtäviin.
Siinä missä SSBN:ät tulevat peliin vastatakseen lukumääräisesti ylivoimaisiin laivastoihin. Ne voivat jahdata ja seurata kohteita mielensä mukaan, ja niiden lähes haavoittumattomuus tekee niistä mahtavimman aseen maan asevarastossa.
Ehdotetut SSN:t on suunniteltu olevan suurempia ja tehokkaampia. Ne tulevat olemaan varustettuina 190 MW reaktorilla.
Kun Kiina julkaisee 80,000-tonnisen Fujianin, Intian entinen laivastonpäällikkö haluaa Ranskan avustavan ydinvoimalla toimivan lentotukialuksen rakentamisessa
Kiinan kasvava sukellusvenelaivasto
PLA-Navy laajentaa vedenalaista kykyään.
Yhdysvaltain laivasto-instituutin arvion mukaan nykyisen Shang-luokan SSN:n hiljentävyyden taso on verrattavissa Neuvostoliiton 1970-luvun suunnitteluun. Arviossa todettiin: ”Toisin sanoen, jos PLAN kykenisi käyttämään superhiljaisia SSN:itä, jotka ovat samalla tasolla parhaiden Yhdysvaltain ja Venäjän sukellusveneiden kanssa, se merkitsisi merkittävää strategista muutosta – ei pelkästään sen kykyä puolustaa avomerellä vaan myös Kiinan kykyä uhata Yhdysvaltain laivastovoimia kaukana ensimmäisestä saariketjusta.
”Tällainen kyky antaisi Kiinalle transatlanttisen ulottuvuuden yhdellä alustalla, ilman laajaa logistista tukea tai tarvetta ulkomaisille tukikohdille, joita lentotukiryhmä vaatii.”
PLAN:n läsnäolo Intian valtamerellä on kasvanut tasaisesti vuodesta 2009. Merirosvoilun ja laivojen kaappausten nousu Adeninlahdella nopeutti Kiinan laivaston tuloa alueelle.
Vuodesta 2017 lähtien sukellusveneet yhdessä PLAN:n tutkimus- ja hydrografialaivojen kanssa on sijoitettu säännöllisesti Intian valtamerelle. Kiinalaisten valtion omistamien hydrografisten alusten ja tutkimusalusten kasvava läsnäolo helpottaa tulevien kiinalaisten SSBN:ien ja SSN:ien sijoittamista Intian valtamerelle.
• Ritu Sharma on toiminut toimittajana yli vuosikymmenen ajan kirjoittaen puolustuksesta, ulkoasioista ja ydinteknologiasta.
• Kirjoittajaan voi ottaa yhteyttä osoitteessa ritu.sharma (at) mail.com
• Seuraa EurAsian Timesia Google Uutiset