Beslut från utbildningsnämndens möte den 12.09.2024
Sivistyslautakunnan kokouksen 12.9.2024 päätökset. Pöytäkirja julkaistaan tarkastamisen jälkeen kunnan kotisivulla 20.9.2024.
Sivistys- och välfärdsnämndens svar på revisionsnämndens utvärderingsrapport för 2023
Revisionsnämnden utvärderade kommunens och koncernens verksamhet för 2023 och presenterade resultaten i sin utvärderingsrapport. Kommunfullmäktige har behandlat utvärderingsrapporten på sitt möte den 29.5.2024 § 20. Fullmäktige uppmanade kommunstyrelsen och nämnderna att behandla utvärderingsrapporten och rapportera till fullmäktige om de åtgärder som har vidtagits på grund av rapporten.
Utbildningsnämnden gav under sin tillsyns- och välfärdssektion svar på revisionsnämndens observationer till kommunstyrelsen och därefter till fullmäktige enligt förslaget.
Fullmäktigeinitiativ om avgiftsfri gymnasieutbildning
Utbildningsnämnden hade två fullmäktigeinitiativ angående avgiftsfri gymnasieutbildning.
I det första initiativet föreslog De Grönas fullmäktigegrupp i sitt initiativ den 29.5.2024 att Nurmijärvi behåller gymnasieutbildningen avgiftsfri enligt nuvarande modell fram till slutet av gymnasieutbildningen eller till slutet av det kalenderår då eleven fyller 20 år.
I det andra initiativet föreslog SDP:s fullmäktigegrupp och andra undertecknare den 29.5.2024 att Nurmijärvi garanterar avgiftsfri gymnasieutbildning för alla elever som påbörjat yrkesutbildning eller gymnasieutbildning under skolpliktsåldern. Initiativet föreslår också att kommunen reserverar tillräckligt med medel för ändamålet i budgeten trots eventuella nedskärningar och beslut från centralregeringen att begränsa avgiftsfriheten.
Utbildningsnämnden gav kommunstyrelsen och sedan fullmäktige ett liknande svar på båda fullmäktigeinitiativen.
I sitt svar konstaterar nämnden att den utökade skolplikten trädde i kraft år 2021. Skolplikten upphör då ungdomen fyller 18 år eller avslutar en gymnasieexamen (studentexamen eller yrkesexamen). Samtidigt blev gymnasieutbildningen avgiftsfri fram till att eleven fyller 20 år. Detta säkerställer att varje ungdom har möjlighet att slutföra en gymnasieexamen oavsett ekonomisk situation.
I april 2024 beslutade regeringen att avgiftsfriheten för gymnasieutbildningen skulle upphöra när eleven fyller 18 år. Detta mötte motstånd eftersom verktyg och material skulle bli avgiftsbelagda mitt i studierna. Utbildnings- och kulturministeriet meddelade dock i augusti 2024 att beslutet inte skulle verkställas. Ministeriet har föreslagit alternativa besparingar som riktas mot strategisk finansiering av yrkesutbildningen och finansiering av gymnasieutbildning på andra nivåer.
I budgeten för utbildnings- och välfärdssektorn för år 2025 finns inga nedskärningar av anslagen för att köpa läromedel för gymnasieelever. För närvarande har elever rätt till avgiftsfri utbildning fram till att de fyller 20 år. Utbildningsarrangörer, såsom yrkesinrättningar i Nurmijärvi kommun, bestämmer själva hur inköp och finansiering av material utförs.
Fullmäktigeinitiativ den 13.3.2024 om att ändra deltidsanställdas arbete som skolkuratorer till heltidsarbete
Mirja-Liisa Tofferi, Virpi Korhonen och 27 undertecknare lämnade ett fullmäktigeinitiativ den 13.03.2024, där de föreslog att arbetstiden och lönen för deltidsanställda skolkuratorer skulle höjas till en konkurrenskraftig nivå och att åtgärderna antingen skulle ändras till heltidsanställningar eller åtminstone till 30-timmarsveckor.
Utbildningsnämnden gav kommunstyrelsen och därefter fullmäktige ett svar på fullmäktigeinitiativet. I sitt svar föreslår nämnden inte att arbetstiden för skolkuratorer ska ökas till heltid. Istället föreslår nämnden i sitt svar att nya befattningar som skolkuratorer ska inrättas eftersom det finns ett större behov av extra kuratorer än heltidsanställda kuratorer.
I sitt svar konstaterar utbildningsnämnden att enligt grundskolelagen har funktionshindrade och elever med särskilda behov rätt till kostnadsfria tolk- och assistanstjänster samt nödvändiga hjälpmedel. I Nurmijärvi benämns assistenterna som skolkuratorer och de stöder elevernas lärande och välbefinnande tillsammans med lärarna.
I Nurmijärvi arbetar 75 skolkuratorer. De är deltidsanställda och arbetstiden varierar mellan 20 och 30 timmar per vecka. Arbetstiden jämnar ut sig under året, och de får även lön under skolloven. Om alla kuratorer skulle bli heltidsanställda (38,25 h/vecka) skulle årskostnaderna stiga till 768 000 euro. Om arbetstiden skulle ökas till 30 timmar skulle kostnaderna vara 290 000 euro. En utmaning med att göra anställningarna heltid är avbrotten under skolarbetet, då kuratorerna inte har tillräckligt med arbete. En lösning kan vara att flytta kuratorerna till daghemmen under sommaren.
Det har inte skapats nya befattningar som skolkuratorer i Nurmijärvi på många år och kommunen har färre kuratorer i förhållande till elevantalet jämfört med andra Kuuma-kommuner. I Nurmijärvi baseras kuratorernas löner på arbetskraven, och lönerna höjdes år 2024 för att bättre motsvara den regionala nivån. Ytterligare kuratorer har anställts med statliga specialbidrag, men minskningen av dessa bidrag kan påverka möjligheterna att få stöd för lärande och skolarbete.
I svaret på fullmäktigeinitiativet konstaterar nämnden att behovet av stöd för elevernas lärande och skolarbete ökar och diversifieras ständigt, och utbildnings- och välfärdssektorn föreslår att nya befattningar som skolkuratorer inrättas. Behovet av extra kuratorer är större än av heltidsanställda kuratorer. I budgeten för år 2025 föreslås det att tio befattningar som skolkuratorer med 25-timmars arbetsvecka inrättas, och kostnaderna för fem månader skulle vara 91 000 euro och för hela året 214 000 euro. På lång sikt är målet även att öka antalet timmar för deltidsanställda.
Utbildnings- och välfärdssektorns budget och plan för åren 2025–2027
Utbildningsnämnden beslutade att presentera för kommunstyrelsen och därefter fullmäktige förslaget till budget och plan för utbildnings- och välfärdssektorn för de underliggande verksamheterna. Sektorns ansvarsområde omfattar utbildningstjänster, förskoletjänster samt förvaltnings- och ekonomitjänster. Utbildningsnämnden ger tjänstemännen befogenhet att göra mindre beräkningsjusteringar och textjusteringar.
Förslaget till budget och plan för åren 2025–2027 för utbildnings- och välfärdssektorn har utarbetats med utgångspunkt från den budgetram som kommunstyrelsen godkände den 17.6.2024. Efter kommunstyrelsens behandling har interna hyror omprövats och de interna hyrorna för sektorn har ökat jämfört med internhyrorna i ramfasen. Detta har beaktats i budgetförslaget.
Budgetramen för utbildnings- och välfärdssektorn som godkändes av kommunstyrelsen i juni för år 2025 var 111 583 950 euro. Det föreslagna budgetramen, 112 124 110 euro, överstiger den budgetram som kommunstyrelsen fastställt med en ökning av internhyran med 540 160 euro.
För utbildningstjänsterna föreslår nämnden bland annat en ökning av tre veckotimmar i grundskolans minimiantal timmar och samtidigt minskning av timramen för gymnasieskolan. Dessutom föreslås inrättandet av tio befattningar som skolkuratorer med 25-timmars arbetsvecka från och med 1.8.2025. Nämnden föreslår även minskning av hyresbidragen för institut.
För förskoletjänsterna föreslår utbildningsnämnden bland annat att tre arbetsuppgifter för biträdande förskolechefer ska bli permanenta från och med 1.8.2025 och samtidigt skulle motsvarande antal befattningar för förskollärare avskaffas. Slutet på förskoleverksamheten i enlighet med NUUK-besluten leder till minskade kostnader för förskoletjänsterna.
Ökningen av kostnaderna för förskolecheckar på grund av indexökningen samt den ökande tjänsteproduktionen leder till ökade kostnader. Kostnaderna för hemvårdsstöd, privat vårdstöd samt deras kommunala tillägg och andra lagstadgade bidrag har däremot minskat och detta har beaktats i budgeten.
Minskningen av stödet från statliga särskilda bidrag påverkar minskningen av antalet personal för stöd för lärande och uppfostran.
Under behandlingen av budgeten gjorde nämndens medlem Otto Suhonen (centern) ett ändringsförslag till föredragandens grundförslag tillsammans med Kalle Rantakulma och Virpi Korhonen. Ändringsförslaget föreslog att en budgetpost skulle läggas till för resultatområdet för förskoletjänster. Förslaget var att förutsättningarna för att bevilja kommunala tillskott för hemvårdsstöd skulle ändras från och med 1.3.2025 genom att syskonkriteriet togs bort, vilket innebär att tillskottet skulle ges även om barnets syskon eller syskonen går i dagvård. Det extra anslaget skulle vara 84 000 € för år 2025 (TA), 100 000 € för år 2026 (TS) och 100 000 € för år 2027 (TS). Nämnden var inte enig om ändringsförslaget och efter omröstning (Ja 5 – Nej 4 och 1 tom) beslutade man att avvisa ändringsförslaget.
Utbildningsnämndens utlåtande om investeringsprogrammet för byggnader för åren 2025–2029
Utbildningsnämnden lämnade sitt utlåtande om investeringsprogrammet för byggnader. Dessutom presenterade nämnden en inventarie- och möbelplan för åren 2025–2029.
I sitt utlåtande om investeringsprogrammet för byggnader uppmanar utbildningsnämnden att beakta följande punkter i investeringsprogrammet för byggnader för åren 2025–2029:
Rajamäki campus fas II: Den andra fasen, som inkluderar bibliotek, ungdomslokaler och en mötesplats för invånarna, bör behållas i investeringsprogrammet och överföras från skolorna till bibliotekens och ungdomstjänsternas sektion. Genomförandet av den andra fasen är viktigt eftersom fortsatt verksamhet i biblioteket i de nuvarande lokalerna är osäker, och Rajamäki ungdomslokaler har inomhusutmaningar.
Förskolor: Byggandet av Lepsämä daghem och skola bör tidigareläggas för åren 2025–2027 på grund av inomhusutmaningar. Vid den grundläggande renoveringen av Professorvägen daghem bör placeringen av förskoleeleverna beaktas, och det bör undersökas om de skulle få plats i Haikala skolbyggnad. Istället för renoveringen av Harjula daghem bör en ny 5-gruppig förskola byggas på grund av inomhusproblem. Renoveringen av Sorvankaari daghem bör tidigareläggas för åren 2025–2027, och överväganden bör göras om att tidigarelägga renoveringen av Röykka daghem på grund av inomhusproblem.
Skolor: NYK- och gymnasieskolans byggprojekt har försenats, men planeringen och byggandet bör påbörjas så snart som möjligt efter beslutsfattandet.
Andra observationer: Eventuella tidigareläggningar av byggnadsrenoveringar eller nybyggnader bör beaktas i inventarie- och möbelanslagen. Investeringsprogrammet bör uppdateras enligt Klaukkala-minipalveluverkko-planen, och byggnadernas konditionsbedömningar bör göras systematiskt för att upprätta ett renoveringsprogram.
Vid nybyggnationer bör utrymmenas mångsidighet för olika aktiviteter vid olika tider beaktas. Konstundervisning, folkhögskoleverksamhet och idrottsföreningar bör beaktas i lokalernas planering, liksom möjligheten att arrangera evenemang på kvällar och helger. De anslag som avsatts för att renovera daghemmens gårdar bör bibehållas, och vid renoveringen av gårdarna är det viktigt med naturanpassning.
Genom att beakta dessa punkter i investeringsprogrammet för byggnader och inventarie- och möbelplanen för åren 2025–2029 kan Nurmijärvi kommuns utbildnings- och välfärdssektor fortsätta att utvecklas och möta invånarnas behov på bästa sätt.