frbttra-lsningen-i-lgstadiet-med-volontrer

Förbättra läsningen i lågstadiet med volontärer

I lågstadiet har pojkar mer utmaningar med läsningen än flickor. Farfar kan agera som en förebild för en läsande man. Adrienn Jalonen hoppas att allt fler farfäder skulle inspireras att läsa med barnen.

Suomalaislapset oppivat yleensä teknisen lukutaidon suhteellisen helposti. Oppimista helpottaa, että kielessämme yhtä kirjainta vastaa pääsääntöisesti yksi äänne.

Problem med läsningen

En del elever blir långsamma läsare och dessa elever har en ökad risk för missförstånd när de gissar på svåra ord. När läsningen blir svår känns det besvärligt och barnet tappar intresset för att läsa. Detta leder till en svår cykel där läsförmågan inte utvecklas.

Enligt undersökningar har 5–10 procent av eleverna problem med läsningen, vilket innebär att åtminstone en elev i varje klass har svårigheter.

Lösningen med volontärer

För att vända den negativa trenden har volontärer som ”läsmormor” och ”läsfarfar” engagerat sig i att läsa med barnen i skolorna. Det finns cirka 2500 frivilliga som deltar i verksamheten, och Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en huvudpartner i projektet.

Läsmödrar och -fäder besöker lågstadier och läser med några barn åt gången för att ge dem en mer personlig och stödjande läsmiljö. Genom att använda beprövade metoder för att läsa tillsammans, som att läsaren läser några stycken och sedan låter barnet följa med texten med fingret, har man sett positiva resultat i barnens läsutveckling.

Engagerade volontärer

Vad som är unikt med dessa volontärer är deras engagemang och önskan att stödja barnens läsning. Många av dem har själva läst mycket för sina egna barn och barnbarn och anser det viktigt att visa att läsning är en viktig aktivitet.

Att vara läsmormor eller läsfarfar kräver ingen speciell utbildning, bara ett intresse för barn och läsning. Det finns en önskan om att fler män ska engagera sig som läsfäder eftersom pojkar har större utmaningar med läsningen än flickor.

Genom att erbjuda en tydlig struktur med endast en timmes engagemang per vecka, känner sig volontärerna att de gör en betydelsefull insats i barnens läsutveckling.

Genom att frivilligt delta i läsprojektet visar volontärerna att de värdesätter barnens läsning och är beredda att stötta dem även när det egna välbefinnandet påverkas. Det är denna dedikation och glädje för att läsa med barnen som gör skillnad och hjälper till att förbättra läsningen i lågstadiet.