news-24082024-224849

Tekniska nämnden gav sitt utlåtande om Klaukkala miniservice-nätverket vid sitt möte den 22 augusti. I Klaukkala genomförs ett serviceverksarbete där en del av utmaningarna gällande Klaukkala skolor och daghem löses. Tekniska nämnden rekommenderar i sitt utlåtande till kommunstyrelsen att en lågstadieskola byggs på den nuvarande Klaukkala skolans tomt, en högstadieskola på den nuvarande Urheilupuiston skolans tomt och en daghem-skola-fastighet i Viirinlaakso. Tidigare har utbildningsnämnden gett sitt eget utlåtande om ärendet. Nästa steg är att kommunstyrelsen beslutar i september. Slutligen kommer kommunfullmäktige att fatta det slutgiltiga beslutet i oktober.

Grundförslaget för tekniska nämnden var alternativ 2B
Tekniska nämnden behandlade Klaukkala miniservice-nätverket vid sitt möte torsdagen den 22 augusti. Förslaget till tekniska nämnden var att det mest lämpliga alternativet skulle vara 2B. I detta skulle en enhetsskola byggas i Klaukkala, Isoniitun skola skulle utvidgas och en daghem och faciliteter för Vendlaskolan skulle byggas i Viirinlaakso.

– En enhetsskola (1085 elever) på den nuvarande Klaukkala skolans tomt
– Daghem-skola-fastighet med tvåspråkigt daghem (210 barn), svenskspråkig grundundervisning (50 elever) och mötesplats för invånarna. Fastigheten placeras i Viirinlaakso.
– Utvidgning av Isoniitun skola (180 extra elever) som en del av den nuvarande Isoniitun skolan.

Ändringsförslag och tekniska nämndens utlåtande
Under mötet föreslog nämndens medlem Mirja-Liisa Tofferi (centern) med stöd av Juuso Jaakola-Siimes (centern) och Jaana Diakiten (samlingspartiet) en ändring av att tekniska nämnden skulle rekommendera kommunstyrelsen att det mest lämpliga alternativet är alternativ 4 genomfört som en KVR-kontrakt eller entreprenad. Alternativ 4 inkluderar en lågstadieskola för cirka 650 barn på den nuvarande Klaukkala skolans tomt, en högstadieskola för cirka 504 barn på den nuvarande Urheilupuiston skolans tomt och en daghem-skola-fastighet för cirka 420 barn i Viirinlaakso. I daghem-skolan skulle det finnas ett tvåspråkigt daghem, Isoniitun skolans årskurser 0-3 i två klasser, svenskspråkig grundundervisning och en mötesplats för invånarna.

Tekniska nämnden godkände ändringsförslaget enhälligt.

Tekniska nämndens utlåtande i sin helhet
Efter ytterligare utredningar föreslår tekniska nämnden att det mest lämpliga alternativet är alternativ 4 genomfört som en KVR-kontrakt eller entreprenad i kommunens egna balansräkning. Alternativ 4 inkluderar en lågstadieskola för cirka 650 barn på den nuvarande Klaukkala skolans tomt, en högstadieskola för cirka 504 barn på den nuvarande Urheilupuiston skolans tomt och en daghem-skola-fastighet för cirka 420 barn i Viirinlaakso.

Framtidens servicearrangemang
Byggnaderna som ska byggas enligt alternativ 4 kommer att fungera som skolor och förskolor samt som mötesplatser för invånarna. Genom att välja alternativ 4 kan Klaukkala få tre nya, välskötta och mångsidiga byggnader som främjar flexibla servicearrangemang för framtiden. Byggnaderna möjliggör en mångfald av fritidsaktiviteter och evenemang. Utbildningscentra och idrottsföreningar kan också använda lokalerna. Genom samarbete med tredje sektorns aktörer är det möjligt att öka invånarnas välbefinnande. Ett decentraliserat serviceverk minskar både bygg- och efterföljande risker samt förbättrar lokalernas regionala tillgänglighet.

I framtiden kommer behovet av flexibla lokaler sannolikt att öka ytterligare. Den minskade födelsetalen resulterar i minskade årskullar även i Klaukkala. Alternativ 4:s byggnaders flexibilitet och centrala läge möjliggör placering av flexibla elevflöden i skolorna även i framtiden. I alternativen 3 och 4 lämnas möjligheten till expansion redan för Isoniitun skolan, vilket kan utnyttjas senare när Klaukkala växer. Eftersom även enheterna i alternativ 4 är måttliga i storlek jämfört med sina tomter utesluter inte lösningen möjligheten till deras expansion.

Den moderna undervisningsplanen främjas av flexibla och mångsidiga moderna lokaler och möjligheterna till kollegialt samarbete för lärare. Nu bygger och planerar vi för framtiden, en plats för alla invånare inte bara för skola eller förskola. Invånarna vill ha en plats att mötas och utöva fritidsaktiviteter dygnet runt och året runt. I alternativ 4 möjliggör två nya skolor och en förskole-skolenhet på en mötesplats och väl tillgänglig enhet detta.

Möjligheterna för placering av mötesplatsen i Klaukkala undersöktes under förberedelsearbetet. Det finns ingen fastighet i det befintliga daghemsnätverket i Klaukkala som skulle kunna fungera som en mötesplats. I förberedelserna undersöktes även möjligheterna att placera mötesplatsen i en fastighet som inte ägs av kommunen. I dessa alternativ framkom bland annat utmaningar som ensammas arbetsrelaterade säkerhetsrisker. Viirinlaaksos centrala läge ur rörlighetssynpunkt, lämpliga utrymmen och närheten till andra kommunens serviceproduktion är faktorer som talar för att placera mötesplatsen i Viirinlaakso.

Effekter på livskraften
Nya hälsosamma och fungerande lokaler är en attraktionskraft både för invånare och arbetstagare. Kommunens image förbättras med rena inomhusmiljöskolor och förskolor. Att bygga måttfullt stora enheter skiljer kommunen från de stora enheterna i huvudstadsregionen och ger kommunen möjlighet att skilja sig positivt även ur imagosynpunkt.

När det gäller Isoniitun skolan har behovet av renovering av byggnaden identifierats, och renoveringen har schemalagts i tekniska nämndens investeringsprogram för åren 2027–2028. I alternativ 2B skulle utvidgningen av Isoniitun skolan fortsätta skolans byggnad från båda ändar, och många av dess gemensamma funktioner, som matsal, större gymnastiksal och klassrum för hantverks- och konstämnen, skulle placeras mellan de befintliga byggnaderna. Om alternativ 2B genomförs finns det ingen säkerhet för om utvidgningsdelarna av skolan skulle kunna användas under renoveringen, eller om eleverna skulle behöva flyttas till tillfälliga lokaler under den tiden. Även om utvidgningsdelarna skulle kunna användas skulle renoveringen avsevärt försvåra deras användning. Nämnden stöder inte ett beslut baserat på utvidgningen av Isoniitun skolan, eftersom skolans konditionsundersökningar fortfarande pågår och det finns ingen exakt information om dess skick.

Genom att bygga två separata skolor på Urheilupuisto-området skapas bättre förutsättningar för att styra trafiken på ett decentraliserat sätt med flera ledningar och underlättar planeringen av säkra skolvägar. I alternativ 4 skulle antalet elever på Klaukkala skolans tomt bara öka måttligt. Detta, i kombination med en separat högstadieskola, skapar en situation där riskerna för trafikproblem i det nedre gatunätet är små jämfört med andra alternativ. Nämnden ser det som en bra lösning att i samtliga alternativ leda trafiken till Viirinlaakso via en ny gatuförbindelse längs Viirinlaaksonkatu.

I alternativ 4 skulle lågstadieskolan på Isoniitun skolan bli tvåklassig. Eleverna i årskurserna 4–6 skulle dra nytta av lärarnas expertis i högstadiet, vilket stöder dessa klassers placering i anslutning till högstadiet. Placeringen av årskurserna 0–3 i en separat enhet stöder ett nära samarbete inom början av undervisningen och gör övergången mellan förskola och grundskola mjukare. Den korta avståndet mellan Isoniitun skolans enheter möjliggör fortsatt samarbete mellan dem i framtiden. Det finns goda erfarenheter av en liknande modell från Mäntysalon och Haikalan skolor. Placeringen av eleverna i årskurserna 0–3 i en separat enhet i Viirinlaakso möjliggör också planeringen av en gård som är utformad för denna åldersgrupp.

Attraktiva gårdar uppmuntrar barn, ungdomar och invånare att vara aktiva i vardagen. Skolornas och förskolornas tomter har närhet till idrottsanläggningar och möjliggör mångsidig träning i skolidrotten, även naturen ligger inom gångavstånd. I alternativ 4 skulle Klaukkala skolans tomt möjliggöra en större gård per elev jämfört med alternativ 2B både för Isoniitun skolans och Klaukkala skolans tomt. I alternativ 4 skulle en större grupp elever få nyttja en ny sandplan som byggs på en central plats i Viirinlaakso.

Svensk språkig förskola och grundundervisning i en gemensam byggnad är en attraktionskraft och kan öka kommunens attraktivitet för den svenskspråkiga befolkningen. Att arbeta och leva i samma fastighet främjar den svenska kulturen och traditionerna och är en attraktionsfaktor även ur synvinkeln för tillgång till svensktalande personal.

Barnpåverkan
De centrala fördelarna med alternativ 4 är säkra och rimliga skolvägar, tillräckligt stora gårdar och verksamhetsenheter som är hanterbara ur ett barns perspektiv. När Syrjälä skolans verksamhet upphör måste särskild uppmärksamhet ägnas åt att säkerställa att skolans elever kan ta sig till skolan på ett säkert och rimligt avstånd. Särskilt de minsta elevernas skolvägar från Syrjälä-området är säkra och rimliga i alternativ 4. I alternativen 1 och 3 skulle en del av eleverna från Syrjälä-området riktas till lågstadieskolan Klaukkala skolan eller den nya enhetsskolan, vilket skulle medföra en betydande ökning av deras skolväg. I alternativ 2B skulle en del av Syrjälä skolans elever riktas till Harjula skolan och även till den nuvarande Isoniitun skolan från förskoleåldern. I alternativ 4 skulle Syrjälä skolans elever riktas till Harjula skolan tillsammans med årskurserna 0-3 till Viirinlaakso och årskurserna 4-6 till Isoniitun skolan. Särskilt de minsta skolelevernas skolvägar skulle öka mycket måttligt i detta alternativ. Även ungdomsrådet har uttryckt sin oro för att Syrjälä barnens skolvägar blir längre.

I alternativ 4 hålls byggnadernas enhetsstorlek måttlig, vilket innebär att barngrupper och klasser (åldersgrupper) fungerar i egna utrymmen. Både ungdomsrådet och senior- och handikappråden har uttryckt sin oro över stora enheter och särskilt den stora enhetsskolan och dess påverkan på barnen. I alternativ 4 kommer även Urheilupuiston skolan troligen att bli klar snabbare än enhetsskolan i alternativ 2B.

Antalet övergångar för elevernas övergångsfaser förblir på samma nivå i alternativ 4. I Isoniitun skolan skulle barnen gå till årskurs 4 i en annan byggnad, men den bekanta klassgemenskapen skulle inte förändras under övergången. Å andra sidan skulle övergångarna från förskola till förskoleklass och vidare till lågstadiet för många barn i framtiden innebära övergångar inom samma byggnad. I Klaukkala skolan skulle övergången från förskola till förskoleklass och vidare till lågstadiet vara måttlig från ett barns perspektiv, eftersom skolans enhet bara är cirka 650 barn stor. Övergångarna skulle underlättas av att alla elever från samma lågstadieskola även i framtiden skulle riktas till samma högstadieskola.

Den moderna läroplanen genomförs i moderna, flexibla lokaler och lärmiljöer som anpassas till barnens och förskoleverksamhetens behov på ett mer flexibelt sätt. Genom bra strukturer och pedagogiskt ledarskap utnyttjas personalens expertis och förmåga att observera och stödja barnens lärande, tillväxt och utveckling på ett mångsidigt sätt. I en stor enhet är det naturligt att både barn och personal är mer mångsidiga; olika kulturella bakgrunder blandas naturligt i en miljö som främjar lek och interaktion. Personalens expertis kan användas på ett brett sätt. Mötesplatsen i anslutning till förskolan möjliggör hänvisning av familjer till förebyggande stöd. Mötesplatsen stödjer integrationen av familjer som är i risk för utanförskap i kommunen. Viirinlaakso med ett centralt läge nära resecentret är en bra och lättillgänglig plats för mötesplatsen. Placeringen av förskoleverksamheten och grundundervisningen i samma byggnad förbättrar informationsflödet mellan dem. Genom förberedelserna för alternativ 4 har funktionaliteten för daghem-skolan förbättrats och de olika funktionerna har fått egna entréer, ingångar, toaletter, matsalar och gårdar på två våningar.

Ekonomiska effekter
Investeringskostnaderna är lägre för enhetsskollösningar, medan tillfälliga lokaliseringskostnader är lägre för separata skolalternativ.

När investeringskostnaderna jämförs är alternativ 4 det dyraste alternativet, alternativ 1 är klart billigast. Alternativ 2B och 3 ligger mitt emellan när det gäller investeringskostnader. Vid jämförel