Pellervo-lehdet har en speciell plats i landsbygdens invånare. Under årens lopp har det även skapats äktenskap och vänskapsrelationer tack vare tidningarna. Pellervo-tidningen grundades för 125 år sedan. Tidningarna från Pellervo Media Oy produceras i samma hus som Maaseudun Tulevaisuus i Helsingfors centrum. I oktober-november steg antalet prenumeranter för flaggskeppet Kodin Pellervo tack vare framgångsrika kampanjer till samma nivå som före coronatiden 2019. ”Vi har lyckats hålla läsaren nära och erbjuda en viss optimism och mänsklighet. Jag tror att vi har en ganska god förståelse för läsarnas vardag”, säger chefredaktör Anna Malk. En kommande utgåva av tidningen har en omslag som är en kopia från 1964. Båda tidningarna kommer att ha jubileumsnummer i slutet av året där man kommer att minnas bra stunder och knyta an till nutiden. I Kodin Pellervo som publiceras den 29 november är omslaget en kopia från 1964. I numret besöks par som träffades genom brevvänsspaltens Ethän minua unhoita. ”Jag blev verkligen rörd när jag såg den färdiga artikeln och dessa lyckliga par”, säger Malk. Pellervo-tidningen grundades 1899 och fokuserade under lång tid på jordbruk, och Kodin Pellervo var tidningens hemavdelning. Maatilan Pellervo blev en egen tidning 1997, och moderntidningen som fortsatte som Pellervo bytte namn till Kodin Pellervo några år senare. Denna förändring speglar landsbygdens förändringar och minskningen av jordbruk. ”Kodin Pellervos typiska prenumerant är en kvinna som sysslar med handarbete, läsning och bakning. Många av dem minns Pellervo-tidningen från barndomen.”
Medieföretag som växte från en veckotidning har behållit sin position i landsbygdens och tidningsbranschens förändringar
22
Top News
BREAKING NEWS
Sari Essayah svarar på brännande frågor i MT Live
Sari Essayah svarar på brännande frågor i MT LiveMinister Sari Essayah gästar MT Live och diskuterar aktuella ämnenMåndagen den 15 november är det dags...