Öppen databas om ägarförhållanden i medierna enligt ny lag i Finland
En ny lag om övervakning av mediamarknaderna föreslås i Finland. Enligt den skulle det inrättas en öppen databas om ägarförhållanden inom medierna. Traficom, Kommunikations- och transportverket, skulle vara ansvarig för databasen.
Förändringar och effekter
Traficom skulle också få i uppdrag att bedöma hur företagsförvärv inom mediamarknaderna påverkar mediernas mångfald och redaktionella oberoende. Denna bedömning skulle dock inte hindra genomförandet av företagsförvärven. Dessutom skulle bedömningen endast omfatta företagsförvärv som överstiger omsättningsgränserna enligt konkurrenslagen.
Enligt en kommuniké från Kommunikations- och transportministeriet skulle endast enstaka företagsförvärv behöva bedömas av Traficom varje år i Finland. Dessutom skulle myndigheter och offentliga aktörer, såsom kommuner och bolag ägda av dem, vara skyldiga att informera om sina marknadsförings- och annonseringskostnader. På samma sätt skulle leverantörer av medietjänster behöva rapportera sina intäkter från statlig marknadsföring.
Implementering och konsekvenser
Enligt lagen skulle dessa parter vara skyldiga att informera Traficom när information om statliga marknadsföringskostnader har offentliggjorts. Anmälan skulle ange var marknadsföringskostnaderna har offentliggjorts och vilken information de exakt innehåller. Traficom skulle övervaka fördelningen av statliga marknadsföringskostnader och rapportera om det årligen.
Regeringens syfte med förslaget är att genomföra EU:s förordning om mediernas frihet nationellt. I lagen om Traficom skulle det fastställas en myndighet i Finland som övervakar efterlevnaden av skyldigheterna.
Slutsatser och framtidsperspektiv
Förslaget har skickats på remiss den här veckan. Remissinstanserna kan lämna sina synpunkter fram till den 14 februari, och förslaget ska behandlas av riksdagen under våren.
EU:s förordning om mediernas frihet antogs i april förra året. Förordningen ska i huvudsak tillämpas från den 8 augusti i år. Syftet med förordningen är att säkerställa mångfald och oberoende för medierna inom unionen. Dessutom syftar förordningen till att stärka reglerna för medietjänsternas inre marknad.