news-28092024-111105

Säkrare alternativ för bränsletransport än läsk- eller juiceflaska

Suurilla metsäaloilla työskentelevät raivaajat kantavat usein mukanaan polttoainetta, jolloin vähenevät turhat käynnit taukopaikalla. Markkinoilla on myös virallisia vaihtoehtoja polttoaineen kuljetukseen. Primuksen mallistossa on polttoaineiden kuljetukseen näppäränkokoisia pulloja. Litran pullolla saa raivaussahan tankattua lähes täyteen.

Osa raivaustöitä tekevistä käyttää polttoaineen kuljetukseen muovisia limsa- tai mehupulloja. Epämääräisten kuljetuspullojen käyttö on riski, sillä bensiini liuottaa ja heikentää sellaisia muoveja, joita ei ole tarkoitettu polttoaineen kuljetukseen. Nämä muovit voivat tukkia vähitellen sahojen kaasuttimia.

Lisäksi elintarvikekäyttöön tarkoitettujen pullojen materiaali on ohutta, ja pullo voi helposti hajota esimerkiksi sahaajan kaatuessa. Kuuma saha ja bensasta kostuneet työvaatteet ovat vaarallinen yhdistelmä, joka voi pahimmillaan syttyä palamaan.

Nykyään polttoaineen kuljetukseen on saatavilla tarkoitukseen hyväksyttyjä virallisiakin polttoainekanistereita. Koneviesti kokeili Husqvarnan Balance XT2 -valjaiden kokeilun yhteydessä turvallista tapaa kuljettaa polttoainetta mukana. Testasimme valjaisiin asennettavassa pullotelineessä Primus-polttoainepulloja. Alumiinirakenteinen pullo maksoi verkkokaupassa 19,90 euroa veroineen.

Polttoainepullon suuaukko on sen kokoinen, että pullon saa täytettyä kombikannun automaattinokan avulla. Turvalukitteinen korkki ei avaudu osumista, ja siinä on avauksen hetkellä alaspäin paineen päästävä kanava. Korkissa on paikka myös ripustuslenkille.

Raivaustyön tehokkuus ja turvallisuus
Pienen pullon kuljettaminen raivaustyömaalla on kevyttä verrattuna esimerkiksi viiden litran kombikannun polttoaineosaa. Lisäpullon kanssa työskentelyn voi suunnitella siten, että raivaa sahan oman tankillisen voimin yhtenäisen kaistaleen poispäin huoltopaikalta. Kun polttoaine loppuu, tyhjennetään polttoainepullo tankkiin ja lähdetään paluumatkalle uutta kaistaletta raivaten. Näin turhat siirtymät huoltopisteelle vähenevät ja samalla työskentely selkeytyy.

Metsässä työskentely vaatii sopivia varusteita, ja polttoaineen kuljetus on osa tätä kokonaisuutta. Optimaaliset välineet ja järjestelyt voivat parantaa raivaustyön tehokkuutta ja turvallisuutta merkittävästi. Polttoainepullon käyttö on yksi osa tätä turvallisuusvarustelua, joka kannattaa huomioida työmaalla.

Uudet innovaatiot ja kehitys
Teknologian ja muotoilun kehittyessä myös polttoaineen kuljetukseen tarkoitetut välineet ovat kehittyneet. Alumiinirakenteiset pullokanisterit ovat kevyitä, kestäviä ja turvallisia vaihtoehtoja perinteisille muovipulloille. Niiden suunnitteluun on panostettu niin, että ne täyttävät tiukat turvallisuusstandardit ja ovat käyttäjäystävällisiä.

Innovaatiot eivät rajoitu vain itse pullokanistereihin, vaan myös niihin liittyvät varusteet ja lisäominaisuudet ovat kehittyneet. Esimerkiksi Primus-polttoainepullon suuaukon automaattinokka mahdollistaa helpon ja siistin tankkauksen ilman roiskumista. Tämä lisää käyttömukavuutta ja vähentää riskejä työmaalla.

Ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys
Kun puhutaan polttoaineen kuljetuksesta, on tärkeää huomioida myös ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys. Alumiinirakenteiset pullokanisterit ovat ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja perinteisille muovipulloille, sillä ne ovat kestävämpiä ja helpommin kierrätettäviä.

Käyttämällä kestäviä ja turvallisia polttoaineen kuljetusvälineitä raivaustyömailla voidaan vähentää ympäristöhaittoja ja parantaa työskentelyolosuhteita. Kestävät ratkaisut eivät ainoastaan edistä turvallisuutta ja tehokkuutta, vaan myös ympäristön hyvinvointia pitkällä aikavälillä.

Lopuksi on selvää, että polttoaineen kuljetukseen tarkoitetut pullokanisterit ovat turvallisempia, kestävämpiä ja käyttäjäystävällisempiä vaihtoehtoja perinteisille muovipulloille. Niiden käyttö raivaustyömailla voi parantaa työskentelyolosuhteita, tehokkuutta ja ympäristönäkökulmaa. Innovatiiviset ratkaisut ja kehittyvät teknologiat tuovat uusia mahdollisuuksia ja parannuksia polttoaineen kuljetukseen.